Programmabegroting 2021 (vastgesteld op 12 november 2020)
Amendement: (Interactieve) uiting grondwet (RG312/2020)
Met het amendement is er geld beschikbaar gesteld voor een uiting van Artikel 1 van de Grondwet. Hierin zullen circa zes Almeerders vertellen wat de Grondwet voor hen betekent. De onthulling heeft op 17 februari 2022 plaatsgevonden. In de centrale hal van het stadhuis staat nu een hologram en hangt aan de wand een uiting van de Grondwet. Hiermee is uitvoering gegeven aan het amendement.
Inventarisatie noodzakelijke ondersteuning dierenartskosten minima (RG316/2020)
De motie vraagt om te onderzoeken bij hoeveel minima behoefte is aan ondersteuning voor de noodzakelijke dierenartskosten. Daarnaast vraagt de motie in kaart te brengen hoe andere gemeenten minima ondersteunen en te kijken welke werkwijze het beste bij Almere aansluit. Er wordt verder gevraagd de raad over de uitkomsten van deze inventarisatie in het begin van het nieuwe jaar te infomeren.
Wij hebben onderzocht bij hoeveel minima er een behoefte is aan ondersteuning voor noodzakelijke dierenartskosten. Partners uit de stad en collega’s die in direct contact staan met inwoners, geven aan dat zij niet tot nauwelijks vragen over ondersteuning voor dierenartskosten of andere kosten rondom de verzorging van huisdieren ontvangen. In 2021 is er ook niet één aanvraag voor de vergoeding van kosten rondom de verzorging van huisdieren aangevraagd via het maatwerkbudget.
Er zijn een aantal gemeenten in Nederland die ondersteuning bieden aan minima bij dierenartskosten. Zij hebben, allemaal, als voorwaarden voor financiële ondersteuning gesteld dat alle huisdieren gechipt en geregistreerd moeten zijn. De hoogte van de financiële ondersteuning verschilt per gemeente.
Als de gemeente Almere per huishouden per jaar € 150,- euro zou gaan vergoeden, zoals de gemeente Arnhem doet, dan worden de jaarlijkse kosten (rekening houdend met de grootte van Almere en het aantal minima dat waarschijnlijk gebruik zal gaan maken van deze regeling) geschat op € 84.000,-. Hiermee kunnen wij ongeveer 700 inwoners ondersteunen, omdat niet iedereen gebruik zal maken van het maximale bedrag. We hebben u hierover met een raadsbrief geïnformeerd. Hiermee is uitvoering gegeven aan de motie.
Perspectiefnota 2022
RG-138 – Onderwijsgeld goed besteden
Via het Nationaal Programma Onderwijs stelt het Rijk € 8,5 miljard beschikbaar om onderwijsvertraging in te lopen en leerlingen te ondersteunen die het moeilijk hebben door schoolsluiting en corona. Ook heeft de minister van OCW aangegeven voornemens te zijn om ook nog eens € 300 miljoen aan gemeenten uit te keren met veel leerlingen met een hoog risico op onderwijsachterstand. De minister van OCW laat ruimte aan gemeenten om mee te denken over de inzet van deze extra middelen.Met deze motie worden wij opgeroepen om de keuze van de schoolbesturen voor de inzet van interventies te delen met de raad, en om de raad eens per halfjaar te informeren middels een raadsbrief over de voortgang van de inzet van deze extra Rijksmiddelen;
We hebben u met een raadsbrief geïnformeerd over de besteding van de extra middelen uit het Nationaal Programma Onderwijs. Hierin hebben we toegelicht dat we gesproken hebben met de schoolbesturen en over de inzet van de aan hen beschikbaar gestelde middelen. Wij zijn bij het bekendmaken van het NPO in gesprek gegaan met de schoolbesturen en maatschappelijke partners. Uit de gesprekken met het onderwijs bleek dat de verschillen die er voor de coronacrisis al waren door de coronacrisis zijn uitvergroot. Voor Almeerse scholen in het primair en voortgezet onderwijs is ongeveer € 700 tot € 1.400 per leerling beschikbaar. Als gemeente ontvangen we tussen december 2021 en juli 2023 in totaal € 4,5 miljoen. In de raadsbrief hebben we u geïnformeerd hoe we hiermee om willen gaan. Hiermee is uitvoering gegeven aan de motie.
RG-139 Solvabiliteitsratio
Het college wordt verzocht om samen met de andere deelnemers van de 6 gemeenschappelijke regelingen een gewenst solvabiliteitsratio af te spreken, en om af te spreken dat de winst waarmee deze ratio wordt overschreden terugvloeit naar de deelnemende gemeenten. En om de raad hierover te informeren in het kader van de doorontwikkeling van het risicomanagement en de algemene reserve.
We kunnen ons vinden in de gedachte achter de motie. We werken al met een ratio van 10% voor de gesubsidieerde instellingen als plafond. Voor de gemeenschappelijke regelingen hebben we nog niet zulke afspraken. We hebben de ratio’s en risico’s van de gemeenschappelijke regelingen in kaart gebracht. We hebben ook aandacht voor het weerstandsvermogen. Dit geeft aan in hoeverre partijen hun risico's kunnen betalen als deze zich voordoen. Dit willen we ook meenemen. We zullen u voor de Programmabegroting met een raadsbrief uitgebreid informeren over hoe we hier verder mee omgaan .
Programmabegroting 2022
RG-380 Houd de bewaakte fietsenstallingen bewaakt
De motie draagt het college op om samen met partners in het centrum te zoeken naar een manier om in ieder geval één fietsenstalling bewaakt te houden zodat de mensen die er werken, daar kunnen blijven werken. En om in overleg te treden met de partners in het centrum van Almere om te komen tot een integraal plan wat betreft het aanbieden van dienstverlening in het centrum.
We hebben gesproken met de partners in het centrum van Almere. Structurele financiële ondersteuning voor bewaakte fietsenstalling door ondernemers lijkt geen haalbare kaart. We informeren u binnenkort met een raadsbrief over hoe wij verder invulling geven aan deze motie.
RG-381 Versnelling woningbouw
De motie draagt het college op om voor eind 2021 met een voorstel te komen voor een versnelling van het bouwtempo voor de aantallen nieuwbouw uit de Woonvisie (24.500) en dit uiterlijk in januari 2022 aan de raad voor te leggen. En om in dit voorstel te streven naar het realiseren van 15.000 woningen in 2021-2025. Dat we met marktpartijen (zoals het consortium van GoedeStede/BPD/Van Wijnen) in gesprek gaan over een aanpak die grootschalige realisatie van nieuwbouwwoningen mogelijk maakt. En dat het college een aangepaste gebiedsverdeling maken waar deze versnelde woningbouw kan worden gerealiseerd waarbij het voor de hand ligt eerst te kijken naar de gebieden in Almere met een lage woningdichtheid.
We werken op dit moment aan de afronding van de raadsbrief over het plan van aanpak voor het versnellen van de woningbouw. Deze sturen we u op korte termijn toe. Het is niet gelukt dit al in het eerste kwartaal van 2022 aan u toe te sturen, zoals we eerder wel aangaven. Het streven blijft hetzelfde. We willen de woningbouwproductie verhogen met de door u gevraagde aantallen van 15.000 woningen in de periode 2022-2025.
RG-390 Kaderstelling, sturing en controle van verbonden partijen.
De motie draagt het college op om de kadernota Verbonden Partijen voor de behandeling van de programmabegroting 2023 te actualiseren en daarbij te betrekken dat de raad voorafgaand aan het opstellen van een nieuw kader in de gelegenheid wordt gesteld zijn wensen te uiten m.b.t. governance, risicobeheersing en informatievoorziening. En om in de paragraaf Verbonden Partijen een volledig overzicht van activiteiten en prestaties op te nemen die zijn gekoppeld aan de doelstellingen van de gemeente, zodat het functioneren van verbonden partijen gevolgd en gecontroleerd kan worden. Bij afwijking daarvan, of bij het aanbieden van onvolledige informatie, dient een verklaring te volgen waarom deze informatie ontbreekt.
Op 1 juli 2022 treedt de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen in werking. Vanaf dat moment krijgen gemeenteraden meer mogelijkheden om hun kaderstellende en controlerende rol binnen de samenwerkingsverbanden te versterken. Wij vinden het verstandig om onze kadernota Verbonden Partijen te actualiseren op basis van deze nieuwe regelgeving. We zullen u betrokken bij het opstellen van een nieuw kader en een overzicht van activiteiten en prestaties. Zoals eerder aangegeven, verwachten wij dit niet voor de programmabegroting 2023 af te kunnen ronden.