Bewaken van de balans tussen goed en betaalbaar onderhoud van de openbare ruimte
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
Met de Visie openbare ruimte en het Beleidskader grootschalig onderhoud woonwijken en bedrijventerreinen zijn in 2021 twee belangrijke documenten vastgesteld. In deze documenten is vastgelegd wat de kerntaken van onze beheerorganisatie zijn. En ook welke extra uitdagingen we zien op ruimtelijk vlak en op het gebied van duurzaamheid en leefbaarheid in het verlengde van deze kerntaken. Hoeveel dit de komende jaren gaat kosten, wordt duidelijk in het Strategisch assetmanagementplan (SAMP), dat begin 2022 aan de raad wordt aangeboden. Het is aan de gemeenteraad om hier na de verkiezingen verder invulling aan te geven.
Het SAMP maakt in ieder geval duidelijk dat meer geld nodig is om de openbare ruimte schoon, heel en veilig te houden. In onze ouder wordende stad is steeds meer groot onderhoud en vervanging nodig. In het afgelopen jaar was het vanwege de financiële positie noodzakelijk om projecten uit te stellen. Dat kon nog net zonder dat dit teveel ten koste ging van de veiligheid van de openbare ruimte. Met het extra geld dat bij de Programmabegroting 2022 is vrijgemaakt, kan een deel van de opgelopen achterstand weer worden ingelopen. Maar zonder extra structureel geld wordt de achterstand straks weer snel groter, met een minder veilige, functionele en aantrekkelijke openbare ruimte tot gevolg.
Wat hadden we gepland (begroting)
De openbare ruimte, met onze straten, parken, oppervlaktewater en pleinen, vervult haar functie normaal gesproken bijna als vanzelfsprekend. De afgelopen periode hebben we met zijn allen bewuster ervaren dat het een belangrijk deel van onze leefomgeving is. Een leefomgeving die zich in Almere kenmerkt door het vele groen, rijk is aan oppervlaktewater en vele recreatieve (fiets)paden kent. Met het beheren van deze leefomgeving zorgen we ervoor dat we de openbare ruimte optimaal kunnen gebruiken. De doelen die we in het beheer nastreven leggen we vast in de vernieuwde Visie Openbare Ruimte en in de beleidskaders die we ontwikkelen en hebben ontwikkeld.
Dit neemt niet weg dat de staat van onze gemeentefinanciën ons steeds weer voor de uitdaging stelt om kritisch te kijken naar de betaalbaarheid van het beheer van onze stad. Dit mag niet ten koste gaan van de veiligheid van bijvoorbeeld onze bruggen, steigers en wegen. Tegelijkertijd nemen onze ambities met betrekking tot het onderhouden van de stad steeds verder toe. We willen dit zo duurzaam, klimaatbestendig en inclusief mogelijk doen, waarbij we zo goed mogelijk luisteren naar onze bewoners. Dit vraagt ons om voortdurend te balanceren tussen al deze belangen.
De financiële positie van de gemeente maakt het noodzakelijk om geld te besparen. We besparen daarom op onderhoud. Dit doen we door vervangingsinvesteringen 1 jaar uit te stellen en groot onderhoudsprojecten in de Hoven en de Marken 2 jaar uit te stellen. We blijven wel doen wat noodzakelijk is om de veiligheid te waarborgen. Ook houden wij ons aan de contractuele afspraken die al zijn gemaakt. Dat betekent bijvoorbeeld dat wij ervoor kiezen niet het hele wegdek van een dreef te vervangen, maar alleen de scheuren te repareren. Het uitstellen van projecten vraagt meer correctief onderhoud om veiligheidsrisico’s te voorkomen. Daarnaast zien we de achterstand met betrekking tot het beheer en onderhoud van de openbare ruimte verder oplopen. Bij financiële meevallers wordt er in de eerste plaats gekeken hoe we deze achterstand kunnen inlopen.
We gaan verder met het professionaliseren van de keten rondom dierenwelzijn in Almere
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
We zijn het afgelopen jaar continu in gesprek gebleven met het Dierenasiel Almere en de wildopvang-organisaties in de regio. Zo hebben we onze bijdrage geleverd om hen door deze moeilijke coronaperiode te helpen. Waar nodig hebben we een extra financiële bijdrage geleverd. Ook hebben we met hen geconcludeerd dat we tevreden zijn over de onderlinge samenwerking en de regierol van de gemeente. Hetzelfde geldt voor de stappen die zijn gezet in onze communicatie richting bewoners en in de samenwerking met andere gemeenten. De verbeterpunten uit de evaluatie zijn meegenomen in het nieuwe beleidskader, dat in februari van 2022 door de gemeenteraad is vastgesteld.
Wat hadden we gepland (begroting)
In 2021 gaan we verder met het professionaliseren van de Almeerse keten voor dierenhulpverlening. Hierbij gaan we uit van het dierenwelzijnsbeleid dat op dit moment geëvalueerd en geactualiseerd wordt. Een belangrijk aandachtspunt is het verbeteren van onze communicatie. Hiervoor ontwikkelen we een online platform waarop bewoners en organisaties terecht kunnen voor al hun vragen over dierenwelzijn en ecologie. Verder blijven we alert op de positie van het dierenasiel, die als gevolg van de coronacrisis opnieuw onder druk is komen te staan. Een bijkomend aandachtspunt is dat mede door corona de bereidheid af lijkt te nemen om vrijwilligerswerk te doen bij dierenopvangorganisaties. Waar mogelijk denken we met hen mee om te voorkomen dat niet meer voldaan kan worden aan de wettelijke taak om dieren op te vangen.
We houden de stad schoon
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
Met het vaststellen van de Visie openbare ruimte is ook vastgelegd hoe wij de stad de komende jaren schoonhouden. We hebben opgeschreven dat we willen werken met heldere communicatie en eenduidige regels. Dit helpt bewoners te weten wat er van hen verwacht wordt. We willen verder dat onze faciliteiten op orde zijn. Dit betekent bijvoorbeeld dat voorzieningen zoals afvalbakken op logische plekken staan en dat storingen zo snel mogelijk worden verholpen. Een verzorgd uiterlijk van een inzamelvoorziening draagt bij aan het juiste afvalgedrag. En als onze dienstverlening op dit gebied goed op orde is en blijft, en inwoners daarmee tevreden zijn zal dit ook een stimulans zijn voor inwoners om de stad schoon te houden.
Wat hadden we gepland (begroting)
Wij maken de stad elke dag schoon. In de Visie Schoon schrijven wij op hoe we de stad in de komende jaren schoon willen maken en houden. Wij schrijven deze visie niet alleen. Dit doen we samen met inwoners. Dit vinden wij belangrijk omdat zij elke dag te maken hebben met het schoon onderhoud. We spreken over hun ervaringen en wensen, en leren van hen. Dit moet ons helpen ons werk nog beter te doen.
We vinden duurzaamheid belangrijk
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
Het uitvoeren van de plannen uit de Duurzaamheidsagenda verloopt goed. In 2021 hebben we op meerdere manieren gewerkt aan duurzaamheid in de organisatie en in de stad. Met de in 2020 vastgestelde Duurzaamheidsagenda willen wij onze ambities op het gebied van duurzaamheid verder realiseren. We doen wat we kunnen met de middelen die we hebben en behalen daarbij resultaten waar we trots op kunnen zijn. In het nieuwe regeerakkoord is er veel geld bijgekomen voor duurzaamheid. We verwachten dat een deel hiervan bestemd is voor gemeenten. We hopen hier gebruik van te kunnen maken om in de toekomst nog harder te werken aan het realiseren van onze ambities op het gebied van duurzaamheid.
Wat hadden we gepland (begroting)
Daarom hebben we een Duurzaamheidsagenda opgesteld. Hierin staan acties die ons helpen om te voldoen aan de nationale (klimaat)doelstellingen. De doelstelling is om in 2030 de CO2-uitstoot met 49% te verminderen en in 2050 met 95%. Dit doen we op verschillende manieren. We gaan op sommige terreinen verder op de ingeslagen weg en waar nodig starten we nieuwe projecten en initiatieven op. We willen ervoor zorgen dat duurzaamheid nog meer onderdeel wordt van hoe we als organisatie werken.
In 2021 werken we samen met onze partners zoals de provincie en het Rijk aan een circulaire economie en hernieuwbare energie. We willen meer afgedankte producten uit de lokale en regionale reststromen opnieuw gebruiken. Hiervoor werken we aan een circulair Ambachtcentrum en een sorteerhub op De Vaart. Daarnaast toetsen we aanvragen van bewoners, bedrijven en maatschappelijke instellingen voor financiering van nieuwe hernieuwbare energieprojecten. Meer informatie over deze en andere duurzame projecten kunt u vinden in de paragraaf Fonds Verstedelijking Almere .
We werken aan de introductie van een nieuw afvalinzamelsysteem
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
Het onderwerp afval en een nieuw afvalinzamelsysteem is een veelbesproken onderwerp in zowel de stad als in de gemeenteraad. Wij hebben in 2021 een voorstel gedaan om de manier van afval inzamelen aan te passen. Door inwoners van de Filmwijk en de Sieradenbuurt is er een burgerinitiatief ingediend, en verder is er in 2021 ook nog een onafhankelijk onderzoek gedaan naar de afvalinzameling.
We hebben afgesproken dat we overstappen op nascheiden als machines het afval goed kunnen scheiden. Nascheiden betekent dat het afval niet thuis in aparte containers gescheiden hoeft te worden maar achteraf door een machine gesorteerd wordt. In Almere scheiden inwoners zelf hun afval nu vaak nog goed. Maar machines worden hier steeds beter in. Voor de overstap op nascheiding moeten we nog een plan maken en op zoek naar afvalverwerkers die voor ons het restafval en pmd scheiden. Ook zal op den duur de duo-container verdwijnen. Dit komt omdat vuilniswagens met duobak niet meer leverbaar zijn en wij onze wagens moeten vervangen.
Wat hadden we gepland (begroting)
We willen onze scheidingsresultaten verder verbeteren en de kosten voor afvalinzameling en -verwerking verlagen. We hebben daarom begin 2020 een voorstel voor een nieuw afvalinzamelsysteem aan u voorgelegd. Zodra u daar een besluit over heeft genomen gaan wij aan de slag met de implementatie daarvan. Zo vervangen we bijvoorbeeld vuilniswagens die niet langer meer mee kunnen. We gaan ook aan de gang met het plaatsen van meer ondergrondse en bovengrondse containers in de hoogbouw. Dit moet inwoners helpen in het beter scheiden van afval zodat meer grondstoffen hergebruikt kunnen worden. Dit moet leiden tot een kostenbesparing, ook door een efficiëntere werkwijze.
We gaan in 2021 een meerjarig uitvoeringsprogramma opstellen rondom de Mobiliteitsvisie
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
We hebben in 2021 te maken gehad met flinke tegenvallers bij het verbeteren het Spoorbaanpad. Het Spoorbaanpad is één van de belangrijkste en drukste fietsroute van Almere. Enkele jaren geleden hebben we het eerste deel van de route verbeterd. In 2021 stond het tweede deel op de planning, waaronder het aanpakken van de bruggen over de Hoge Vaart en over de Lage Vaart. De prijzen voor o.a. staal zijn flink gestegen. Het wel aanpakken van de bruggen zou betekenen dat wij meer zouden uitgeven dan we oorspronkelijk begroot hadden. We hebben daarom het MIPA Werkplan 2021-2022 herzien en projecten uitgesteld en opgeknipt. We hebben hier ook met de gemeenteraad over gesproken. Inmiddels is de aanbesteding van de bruggen in voorbereiding en gaan we in de tweede helft van 2022 starten met de realisatie.
Door de gestegen kosten is de stalen overkapping op ’t Oor in 2021 niet geplaatst. We hebben er voor gekozen dit project uit te stellen tot na 2022. We willen namelijk niet dat de bezoekers van de Floriade als eerste een bouwput te zien krijgen. We hopen dat de prijs van staal tegen die tijd ook lager is dan nu.
Wat hadden we gepland (begroting)
Een goede infrastructuur (voet- en fietspaden, wegen en busbanen) is belangrijk. Almere heeft dat in haar bestaan goed voor elkaar gekregen met haar grotendeels gescheiden vervoerssysteem. De Mobiliteitsvisie Almere 2020-2030 vertelt hoe we het vervoerssysteem nog beter willen laten werken en hoe we het systeem willen verduurzamen. Het is een verhaal over betere wandel- en fietsverbindingen, over snel openbaar vervoer en over autovervoer dat minder gebruik maakt van fossiele brandstoffen en meer van bijvoorbeeld elektriciteit of waterstof. De Almeerse Mobiliteitsvisie kijkt niet alleen naar vervoer binnen Almere. We willen versterken wat we al hebben.
Daarnaast gaan we in 2021 ook twee grotere projecten realiseren:
- De snelfietsroute Spoorbaanpad
- De overkapping van busstation ’t Oor
Zoals in de nieuwe visie staat verschuift de toekomstige MIPA opgave naar een bredere mobiliteitsopgave. Hier gaan we in 2021 mee beginnen en we nemen daarin ook de voorgestelde maatregelen uit het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit mee.