Invulling eerdere bezuiniging op beheer en onderhoud
Structurele bezuiniging van € 1 miljoen
Het lukt steeds beter om bij gebiedsontwikkelingen in kaart te brengen wat de gevolgen van de inrichtingskeuzes voor het latere beheer zijn. Toch blijkt het erg lastig om hierdoor ook tot een inrichting te komen die het toekomstige beheer betaalbaarder maakt. Sterker nog, uit het Strategisch assetmanagement plan dat begin 2022 aan de raad wordt aangeboden, blijkt dat nieuwe gebieden nog altijd duurder in beheer zijn dan het extra beheerbudget dat per woning beschikbaar komt. Dit maakt het onwaarschijnlijk dat de structurele bezuiniging van € 1 miljoen uit de Programmabegroting 2020 in de toekomst kan worden gerealiseerd. Het invullen van de bezuiniging kan alleen door onderhoudsprojecten uit te stellen.
Incidentele bezuiniging van € 10 miljoen
Afgelopen jaar kwam hier de eenmalige bezuiniging van € 10 miljoen op het budget voor groot onderhoud en vervangingen nog eens bovenop. Hierdoor moest ongeveer de helft van de voorgenomen projecten worden uitgesteld. Door gerichte maatregelen uit de hiervoor beschikbaar gestelde € 0,5 miljoen, is het gelukt om de gevolgen voor de veiligheid van onze openbare ruimte te beperken. Uiteindelijk is het niet gelukt om de gehele bezuinigingsopdracht in te vullen. Door stijging van prijzen en doordat projecten soms iets moesten worden uitgebreid ten opzichte van wat gepland stond, is uiteindelijk € 1 miljoen meer uitgegeven dan begroot.
bezuiniging beheer
bedragen x € 1 miljoen
Mobiliteit en de meerjarige infrastructuurplanning
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
We hebben in 2021 een Mobiliteits- en infrastructuur Programma Almere (MIPA) opgesteld. In het MIPA staan de projecten die we gaan uitvoeren en die helpen onze infrastructuur te verbeteren. De manier waarop en wat we precies uitvoeren is gebaseerd op de kaders uit de Mobiliteitsvisie. In het MIPA is langs verschillende lijnen o.a. aandacht voor projecten voor de fiets, auto, verkeersveiligheid, openbaar vervoer en knooppuntontwikkeling. We hebben in 2021 te maken gehad met flinke tegenvallers bij het verbeteren het Spoorbaanpad. Het Spoorbaanpad is één van de belangrijkste en drukste fietsroute van Almere. Enkele jaren geleden hebben we het eerste deel van de route verbeterd. In 2021 stond het tweede deel op de planning, waaronder het aanpakken van de bruggen over de Hoge Vaart en over de Lage Vaart. De prijzen voor o.a. staal zijn flink gestegen. Het wel aanpakken van de bruggen zou betekenen dat wij meer zouden uitgeven dan we oorspronkelijk begroot hadden. We hebben daarom het MIPA Werkplan 2021-2022 herzien en projecten uitgesteld en opgeknipt. We hebben hier ook met de gemeenteraad over gesproken. Inmiddels is de aanbesteding van de bruggen in voorbereiding en gaan we in de tweede helft van 2022 starten met de realisatie. Door de gestegen kosten is de stalen overkapping op ’t Oor in 2021 niet geplaatst. We hebben er voor gekozen dit project uit te stellen tot na 2022. We willen namelijk niet dat de bezoekers van de Floriade als eerste een bouwput te zien krijgen. We hopen dat de prijs van staal tegen die tijd ook lager is dan nu. Het station Almere Centrum en het omliggende gebied is volop in ontwikkeling. De verbouwing van het station en de omgeving is nodig om het tot een aangenamere plek te maken. Zo was er onder andere sprake van achterstallig onderhoud en was het station te klein en te krap. Met deze ontwikkeling is het station Almere Centrum straks weer voor de komende jaren goed bruikbaar. In de aanpak van het station hebben we ook het Spoorbaanpad meegenomen. |
---|
Wat hadden we gepland (begroting) |
In 2021 worden twee omvangrijke projecten gerealiseerd: De snelfietsroute Spoorbaanpad en de overkapping van busstation ’t Oor. De snelfietsroute zal drie lange fietsbruggen krijgen over de Hoge Vaart, Lage Vaart en Koppeldreef. |