Als achtste gemeente van Nederland worden wij steeds meer geconfronteerd met grootstedelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en economisch vlak. Dit brengt een uitdaging mee op het gebied van veiligheid.
Grote steden in Nederland hebben meer dan gemiddeld te maken met zogenaamde high impact crimes (overvallen, straatroven, woninginbraken en geweld), jeugdoverlast en -criminaliteit, mogelijke radicalisering en overlast van personen die verward gedrag vertonen. In Almere is het veiligheidsbeeld nog altijd positiever dan de gemiddelde cijfers van de grote steden. Het is onze ambitie om deze positie ten opzichte van de grote steden te behouden en bij voorkeur de veiligheid en de veiligheidsbeleving in Almere te verbeteren. Daar werken we aan via de vier beleidsthema’s zoals vastgelegd in het actieplan Veiligheid 2019-2022: veilige wijken, ondermijning & georganiseerde criminaliteit, zorg & veiligheid en rampenbestrijding & crisisbeheersing.
De coronacrisis heeft de onvoorspelbaarheid van de realiteit duidelijk voor het voetlicht gebracht. De grote inzet die de bestrijding van de pandemie van ons als lokale overheid, voor de stad en de regio was niet te voorzien. Het verdere verloop van de crisis en daarmee onze vergrote inzet op crisisbeheersing is onduidelijk. De vraag naar interventies en beleid op het gebied van veiligheid blijft onverminderd groot en wij houden forse ambities. Het is hierbij een grote uitdaging om de beschikbare capaciteit zo efficiënt mogelijk in te zetten om zo de ambities waar te maken. Dit geldt eveneens voor onze belangrijke partners politie en Openbaar Ministerie.
Verantwoording
Het coronavirus en vooral de maatregelen om verspreiding tegen te gaan hebben ook op 2021 een flinke stempel gedrukt. Dit heeft veel gevraagd van veiligheid aan inzet op rampenbestrijding en crisisbeheersing. Tegelijkertijd had deze situatie ook een grote invloed op bijna alle thema’s binnen het veiligheidsdomein. Dat geldt zowel voor de mate als aard van de criminaliteit en overlast, als op de inhoud van het werk en de werkprocessen van de gemeente en ketenpartners. Inmiddels is een situatie van gewenning ontstaan. Alternatieve (digitale) manieren van werken en samenwerken zijn steeds meer ingeburgerd. Desondanks was het onvermijdelijk dat sommige bijeenkomsten, huisbezoeken of controles in 2021 niet konden doorgaan en dat hierdoor op bepaalde aspecten vertraging werd opgelopen. Op een aantal onderwerpen hebben wij coronasteunmiddelen van het Rijk kunnen inzetten.
In het eerste halfjaar lag het totaal aantal geregistreerde delicten laag, als gevolg van onder andere de sluiting van winkels en horeca en het instellen van de avondklok. Echter in de tweede helft van het jaar lag het aantal geregistreerde misdrijven, ondanks de versoepelingen vanaf juni, nog lager. Veel traditionele vormen van criminaliteit zoals woninginbraken, bedrijfsinbraken, winkeldiefstal, verkeersmisdrijven en vernielingen namen af in 2021. Cybercriminaliteit liet een verdere stijging zien in de eerste helft van 2021 maar daarentegen een sterke daling in de tweede helft van het jaar. Daarnaast nam het aantal auto-inbraken in de tweede helft van 2021 aanzienlijk af ten opzichte van de eerste helft. Afgezet tegen het aantal inwoners ligt de geregistreerde criminaliteit in Almere al jaren lager dan gemiddeld in de grote steden. Waar de daling van de criminaliteit zich in Almere voortzette in de tweede helft van 2021, nam deze in andere grote steden weer toe.
Veilige wijken
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
Het aantal woninginbraken in Almere laat al enige tijd een daling zien en ook in de eerste helft van 2021 zette deze daling door. In de tweede helft van 2021 is het aantal woninginbraken weer gestegen. De toename van het aantal woninginbraken begon in juni na versoepeling van de coronamaatregelen. In het eerste halfjaar van 2021 werden minder straatroven gepleegd in Almere dan in alle halfjaarperiodes sinds peiljaar 2017. De avondklok die in een groot deel van de eerste halfjaar van kracht was speelt hierin waarschijnlijk een belangrijke rol. In het tweede halfjaar is het aantal straatroven weer toegenomen. Het betreft veelal jeugdigen die andere jeugdigen beroven van hun mobiele telefoon, draadloze oortjes en andere waardevolle spullen. De leeftijd van de daders ligt meestal tussen de 14 en de 18 jaar.
In andere grote steden is dezelfde trend waar te nemen van een toename in het aantal straatroven na een historisch laag aantal in de eerste helft van 2021. In het tweede halfjaar kwamen naar verhouding in Almere meer straatroven voor dan in de grote steden gemiddeld.
Gedurende de coronacrisis in 2020 was een stijging van het aantal gevallen van cybercriminaliteit waarneembaar. In de eerste helft van 2021 zette dit beeld zich voort, maar in de tweede helft van het jaar daalde het aantal delicten met horizontale fraude. Onder horizontale fraude wordt onder andere fraude met online handel, vriend-in-noodfraude, fraude met betaalproducten en identiteitsfraude verstaan. Wat betreft het aantal delicten in de categorie cybercrime (vorm van criminaliteit waarbij cyber niet alleen de vorm is, maar ook het doel) laten de afgelopen jaren een sterke stijging zien, die zich ook in 2021 heeft doorgezet. Waar in andere steden het aantal delicten gemiddeld gedaald is in de tweede helft van 2021, is in Almere sprake van een verdere stijging. In de tweede helft van het jaar komt in gemiddeld Almere meer cybercrime voor dan in de andere grote steden. Via online en offline campagnes is gewerkt aan het vergroten van de weerbaarheid van inwoners en ondernemers.
In de eerste maanden van 2021 gold in Nederland wederom een gedeeltelijke lockdown. Er bevonden zich minder mensen op straat in het centrum, wat mogelijk een effect had op de overlastcijfers. Het is moeilijk om onderscheid te maken tussen de effecten van de maatregelen die zijn ingezet in het centrum en de effecten van de coronacrisis. De toename van de overlast in de tweede helft van het jaar lijkt mede het gevolg te zijn van de versoepelingen.
In het najaar van 2021 is in opdracht van de centrumbrede beheergroep een belevingsonderzoek uitgevoerd onder bewoners, ondernemers en bezoekers van het centrum.
Wat hadden we gepland (begroting)
Als dicht bij huis of op het werk criminaliteit en/of overlast plaatsvindt, raakt dat mensen direct. De impact is vaak groot en kan dat leiden tot een gevoel van onveiligheid. Een overheid die op dit soort momenten passend handelt en persoonlijk en duidelijk communiceert, wekt vertrouwen. Dit levert een bijdrage aan het vergroten van het veiligheidsgevoel. Daarom heeft de aanpak van de high impact crimes blijvende prioriteit. Bijvoorbeeld woninginbraken overvallen en straatroven. Via een informatiegestuurde aanpak richten wij ons met name op preventie, repressie en nazorg. In 2021 blijft het voorkomen van straatroven onze specifieke aandacht houden. Gezien de vaak jeugdige leeftijd van daders en slachtoffers bundelen wij onze krachten en kennis met die van onze partners op het gebied van high impact crimes, zorg & veiligheid en schoolveiligheid. De uitvoering van de aanpak uit de notitie ‘trends en ontwikkelingen jeugdcriminaliteit in Almere’ is hierbij onze leidraad. Daarnaast zetten wij in op voorlichting aan ondernemers, inwoners en bezoekers. De voorlichting richt zich op het voorkomen om slachtoffer te worden. We doen een beroep op burgers om verdachte situaties (sneller) te melden. Zo worden bewustwording en weerbaarheid gestimuleerd.
De coronacrisis heeft ook duidelijk gemaakt dat criminaliteit mee verandert met de omstandigheden. Zo daalde het aantal woninginbraken in het voorjaar enorm, maar stegen de gemelde gevallen van cybercrime fors. Steeds meer mensen worden slachtoffer van een vorm van digitale criminaliteit. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om fraude met onlinehandel, betaalfraude zoals phishing, skimming of bank spoofing. Dit is een gevolg van de steeds verdergaande digitalisering. Deze biedt veel voordelen, maar er wordt in het algemeen nog onvoldoende nagedacht over de risico’s en zwakheden en het nemen van beschermende maatregelen. Waar het fysieke huis doorgaans goed wordt beveiligd, blijven ramen en deuren in het digitale huis nog te vaak openstaan. Het vergroten van de weerbaarheid van burgers op dit gebied, om te voorkomen dat zij slachtoffer worden van digitale criminaliteit, is daarom een belangrijk speerpunt.
Een daling van de jeugd-, drugs- en drankoverlast op straat is een doel waaraan wij werken. We zetten gemeentelijk toezicht en handhaving en de politie in. De maatregelen van het jeugdinterventieteam en de samenwerking met zorgpartners voor personen met verward gedrag zijn ook belangrijke schakels. Ook hier zien wij effecten van corona; het vaker en langer thuiszitten leidt gemiddeld genomen tot meer ervaren overlast.
Ondermijning en georganiseerde criminaliteit
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
Er zijn geen aanwijzingen dat het coronavirus en de maatregelen daartegen hebben geleid tot grote veranderingen in de ondermijnende criminaliteit. De vraag naar drugs bleef hoog en de (internationale) drugshandel en drugsproductie zijn nauwelijks geraakt. De drugsprijzen en de beschikbaarheid van drugs bleven vrijwel gelijk.
In 2021 is het initiatiefvoorstel van de VVD uitgewerkt waarin werd opgeroepen zichtbaar te maken op welke wijze georganiseerde criminaliteit wordt aangepakt. Het resultaat, het verdiepingsplan ondermijning, laat zien wat er op de verschillende thema’s al gedaan wordt en op welke thema’s een verdiepte aanpak mogelijk is binnen de huidige capaciteit en middelen. Zo is sinds 1 november 2021 de gemeente Almere aangesloten op Meld Misdaad Anoniem. Vanaf dat moment komen alle signalen binnen die gemeente betreffen en waaraan mogelijk binnen de bestuurlijke aanpak opvolging kan worden geven. Dit draagt bij aan een effectieve informatiegestuurde integrale aanpak van (ondermijnende) criminaliteit. Om gezamenlijk en op slagvaardige wijze barrières op te werpen tegen ondermijning is door de Flevolandse gemeenten en de provincie de Flevolandse Norm op ondermijning opgesteld. Uitgangspunt van deze norm is dat criminelen in alle gemeenten binnen Flevoland dezelfde behandeling krijgen en dat een waterbedeffect wordt voorkomen. Gemeenten die minder grote barrières opwerpen zijn namelijk vatbaarder voor georganiseerde criminaliteit. In 2021 zijn bij de City Deal Zicht op Ondermijning weer diverse nieuwe analyses uitgevoerd door het analistenteam. Dit team combineert de vele databronnen die beschikbaar zijn bij het CBS en beantwoordt onderzoeksvragen vanuit de deelnemende gemeenten, waaronder Almere
Wat hadden we gepland (begroting)
Er is een verschuiving gaande van zichtbare criminaliteit naar onzichtbare en ondermijnende criminaliteit. Het gaat hierbij om criminele netwerken, zoals illegale henneptelers of mensenhandelaren, die misbruik maken van bestaande, maatschappelijke structuren. Door bijvoorbeeld drugsgeld wit te wassen, te frauderen met vergunningen, of buurtbewoners onder druk te zetten om criminele activiteiten te ondersteunen. Hierdoor neemt de criminaliteit toe en verliest men ook vertrouwen in de overheid. Bij de bestrijding van dergelijke vormen van criminaliteit speelt de gemeente een hele belangrijke rol. Zij beschikt over veel informatie en kan alle betrokken partners bij elkaar brengen. Denk aan politie, Openbare Ministerie en Belastingdienst. Wij werken met hen aan de bewustwording van ondermijning en het signaleren van diverse verschijningsvormen. Ook burgerparticipatie en maatschappelijke coalities zijn belangrijk om de weerbaarheid te vergroten tegen ondermijning. Communicatie is hierbij een belangrijk instrument. We zetten de deelname aan de City Deal Zicht op Ondermijning in 2021 voort. Hiermee investeren wij ook in analysemogelijkheden en het slim combineren van databronnen. Daardoor krijgen wij meer inzicht in de vormen van ondermijning. Daarmee kunnen wij de preventieve aanpak verbeteren. Al met al proberen wij de grote ambities op deze problematiek te bereiken met een lage capaciteit.
Experiment gesloten coffeeshopketen
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
De voorbereidingen om echt te kunnen starten met het experiment vergen meer tijd dan vooraf gedacht. Er zijn de nodige zaken waar rekening mee moet worden gehouden, zoals de tijd die nodig is om lokale vergunningen te krijgen en om de teeltlocatie klaar te maken. De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de minister van Justitie en Veiligheid streven er naar om in de loop van de tweede helft van 2022 te starten met de overgangsfase.
In de overgangsfase mogen coffeeshops in de deelnemende gemeenten, naast de gedoogde verkoop, starten met de verkoop van hennep en
hasjiesj afkomstig van aangewezen telers. Vanaf het moment van start van de
experimenteerfase is uitsluitend verkoop van de hennep en hasjiesj van aangewezen
telers toegestaan. Na een aanmeldings- en lotingsprocedure hebben gesprekken tussen het Rijk, de ingelote telers met een locatie in Almere en de gemeente Almere plaatsgevonden. Dit heeft geleid tot de aanwijzing door het Rijk van één teler die zich zal vestigen in Almere. Voor de vestiging van een teeltbedrijf zijn nog lokale vergunningen nodig voordat de overgangsfase kan starten.
Wat hadden we gepland (begroting)
Met het besluit van de raad op 2 juli 2020 werd de deelname van Almere aan het landelijke experiment gesloten coffeeshopketen definitief. De voorbereidingsfase voor het experiment is gestart en loopt door tot aan de experimenteerfase. De voorbereiding staat onder andere in het teken van het gezamenlijk verder uitwerken van de noodzakelijke beleidsvoorbereiding. Ook stemmen we werkzaamheden tussen de toezichthouders, gemeenten en ministeries af, en training we toezichthouders. Daarnaast zullen tijdens de voorbereidingsfase van het experiment de telers worden aangewezen door het Rijk. Wanneer een aspirant teler zich wil vestigen in Almere zal de voorbereiding plaatsvinden in 2021. Onderdeel hiervan is het in kaart brengen van de gevolgen van een teeltlocatie voor de openbare orde en veiligheid in Almere. Naar verwachting start de experimenteerfase in augustus 2021 .
Zorg en veiligheid
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
De omvang van de totale jeugdcriminaliteit liet in 2021 een verdere daling zien in Almere. Ondanks de daling in het totaal aantal jeugdige verdachten en in het aantal straatroven (eerste halfjaar) en overvallen, blijven er zorgen bestaan over de ernst van een deel van de delicten die gepleegd worden door minderjarigen. Dat dit aandacht blijft verdienen, wordt bevestigd door de stijging van het aantal straatroven in de tweede helft 2021. In 2021 is vervolg gegeven aan de maatwerkgerichte aanpak op jeugdcriminaliteit. De persoonsgerichte aanpak 18min is, naast aangehouden verdachten van straatroven, ook ingezet op aangehouden minderjarige verdachten van overvallen. Als onderdeel van de campagne #AlmereOntwapent heeft in oktober 2021 een wapeninleveractie plaatsgevonden. Door de inzet van zowel jongerenwerk, stadstoezicht en politie is er een groot aantal inwoners, waaronder jongeren, bereikt. Daarnaast is deelname gestart aan een pilot waarin het herijkte 7-stappenmodel voor de aanpak van jeugdnetwerken opnieuw zal worden geïmplementeerd binnen de jeugdinterventieteams. Tevens is er een besloten technische sessie voor de raad georganiseerd over het onderwerp drillrap en hoe zich dit manifesteert in Almere.
In het afgelopen coronajaar nam in Nederland de onvrede over de coronamaatregelen toe. Momenteel uit het verzet tegen de maatregelen zich voornamelijk in openbare ordeverstoringen. Net als in de rest van Nederland was dit in 2021 ook zichtbaar in Almere. Dit uitte zich in een toename van het aantal (kleine) demonstraties en betogingen.
Het groeiende maatschappelijke ongenoegen kan processen van radicalisering en polarisatie versnellen. Vanwege het ontbreken van een gedegen beeld vanuit de huidige informatiepositie is opdracht gegeven tot het uitvoeren van een onderzoek naar de aanwezigheid van extremisme in Almere in de breedste zin van het woord. Het betreft links-, rechts-, islamitisch, dieren-, milieu- en overige vormen van extremisme. Het onderzoek is na een publicatie in het NRC over dit type onderzoek in andere gemeenten direct voorlopig stopgezet. Nadat is gebleken dat er onvoldoende draagvlak is in de Almeerse samenleving om dit onderzoek voort te zetten, is besloten definitief te stoppen met dit onderzoek.
In de eerste helft van 2021 zette de stijging van het aantal casussen van ernstige woonoverlast door. In de tweede helft bleef het aantal casussen hoog. Net als in 2020 is dit grotendeels een gevolg van de coronacrisis. In de eerste helft van 2021 betrof meer dan de helft van de casussen personen met een zorgvraag. Dit loopt uiteen van psychiatrische problematiek tot gedragsproblematiek tot verslaving of een combinatie daarvan. Om de wachtlijst voor buurtbemiddeling die tijdens de coronacrisis is ontstaan terug te dringen is er in 2021 een extra subsidie vanuit de coronasteunmiddelen verstrekt.
Het aantal meldingen huiselijk geweld en kindermishandeling per 1.000 inwoners dat binnenkomt bij Veilig Thuis is in Almere al langere tijd aanzienlijk hoger dan gemiddeld in de grote steden. In 2021 is sprake van een daling van het totaal aantal meldingen, maar is de complexiteit van de meldingen huiselijk geweld sterk toegenomen net als de problemen die hierdoor ontstaan. Dit is terug te zien in het aantal onderzoeken door Veilig Thuis, dat wel sterk is gestegen in 2021. Een deel van de coronasteunmiddelen is ingezet bij Veilig Thuis om onder andere een doorbraakmanager aan te stellen. Deze doorbraakmanager kan besluiten nemen in complexe casuïstiek en doet onderzoek naar mogelijke verbeteringen in de keten.
Wat hadden we gepland (begroting)
Een goede verbinding tussen zorg en veiligheid is van belang. Hiermee voorkom je onder andere jeugdcriminaliteit, radicalisering, (woon)overlast, en huiselijk geweld en kindermishandeling,
of maakt het minder erg. Het is onze ambitie om met het verder ontwikkelen van de gebiedsgerichte, groepsgerichte en persoonsgerichte aanpak, de jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit te verminderen. Dit in lijn met onder meer de notitie ‘trends en ontwikkelingen jeugdcriminaliteit in Almere’.
Wij zoeken hierbij actief het onderwijs op. Het onderwijs heeft een steeds belangrijkere rol bij het
tijdig signaleren van maatschappelijke trends en ontwikkelingen op het gebied van zorg en veiligheid. Daarom zetten wij in op het versterken van bestaande netwerken met onze partners. Kennis en structuren om elkaar snel te vinden zijn hierdoor beschikbaar. Ook bieden wij trainingen aan om de deskundigheid op het gebied van radicalisering bij onderwijspartners verder te bevorderen. Hierdoor zijn zij dan in staat radicalisering te herkennen en hebben handvatten voor het omgaan met polarisatie. Dit met als doel het vergroten van de weerbaarheid bij jongeren en hun omgeving tegen invloeden van het radicaal gedachtegoed.
Het voorkomen dat woonoverlast ontstaat of verergert staat hoog op de agenda. Ook het integraal en effectief ingrijpen bij meldingen van woonoverlast staat hoog op de agenda. Om dit te bereiken zetten wij buurtbemiddeling en burgerparticipatie in. Bijvoorbeeld in de vorm van de pilot met buurtambassadeurs. Daarnaast zetten wij d e integrale aanpak van woonoverlast in de volle breedte door; van overlast van personen met verward gedrag tot ernstige burenconflicten.
De aanpak van huiselijk geweld, kindermishandeling en seksueel geweld is een gezamenlijke opgave van het sociaal domein en veiligheid. De ambitie is om geweld te stoppen en de gezinssituaties veilig te maken. Gezinnen die dat nodig hebben, krijgen hulp. Slachtoffers worden snel en blijvend in veiligheid gebracht. Plegers worden aangepakt. Om herhaling te voorkomen, maar ook als signaal naar het slachtoffer. Waar nodig en mogelijk wordt naast straf ook deelname aan een hulpverleningstraject als voorwaarde gesteld.
Rampenbestrijding en crisisbeheersing
Wat hebben we gerealiseerd (verantwoording)
De afgelopen twee jaar is hard gewerkt aan de bestrijding van het coronavirus. Tot de zomer van 2021 (landelijke afschaling crisisstructuren) is de gemeenteraad via raadsinformatiebrieven op de hoogte gehouden over de ontwikkelingen in de coronabestrijding in onze regio.
Vanaf medio juni 2021 startte een lokale vaccinatiecampagne met het WTC-gebouw als vaccinatiegraadmeter. Het betrof een samenwerking tussen de GGD Flevoland, gemeente Almere, Ondernemersvereniging Stadscentrum Almere (OVSA), Easy FM en verschillende andere partners in de stad. De lokale campagne had als doel de inwoners van Almere zo goed mogelijk te informeren, zo mogelijk in hun eigen taal, over vaccinatie en de vraagstukken die bij hen leven.
Ondertussen werd ook gewerkt aan de ontwikkeling van de Veiligheidsregio Flevoland.
In de ontwerpprogrammabegroting 2022 is de nieuwe kostenverdeelsystematiek voor de bijdragen aan de Veiligheidsregio Flevoland toegepast. Na bezwaar van een van de gemeenten is besloten dat de nieuwe verdeelsleutel van kracht blijft, alleen het ingroeipad wordt verlengd. De gemeente Almere gaat met de invoering van deze nieuwe kostenverdeelsystematiek relatief minder betalen. De wijziging in het ingroeipad heeft voor Almere geen (financieel) effect.
De positieve besluitvorming over het wijzigen van de gemeenschappelijke regeling steunt de doelstelling om de veiligheidsregio toekomstbestendig te maken met een gezonde financiële basis. Op deze manier kan de veiligheidsregio haar belangrijke taken voor onze gemeente en de regio op niveau blijven uitvoeren.
Verder is de landelijke discussie over de taakdifferentiatie brandweervrijwilligers en beroepsbrandweer nauwlettend gevolgd omdat deze ontwikkeling grote organisatorische, juridische en financiële gevolgen voor het brandweerstelsel heeft. De definitieve besluitvorming hierover heeft nog niet plaatsgevonden.
In mei 2021 is gestart met de bouw van de nieuwe brandweerkazerne in Almere Poort. Deze kazerne aan de Argonweg komt in plaats van de huidige brandweerkazerne aan de Markerkant. Met de nieuwe locatie wordt gezorgd voor een betere spreiding van de kazernes in Almere om zo de opkomsttijden van de brandweer te verbeteren. Met de nieuwe kazerne kan zowel de dekking in Poort als in Stad op een goede manier worden ingevuld.
Vanwege de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan zijn zeer weinig evenementen doorgegaan in 2021. Wel is er capaciteit en deskundigheid ingezet om te adviseren over het veilige verloop van (een groeiend aantal) manifestaties binnen de restricties van de coronamaatregelen.
In 2021 is in het kader van de adviesrol vanuit veiligheid op veiligheidsrisico’s bij evenementen veel aandacht besteed aan de advisering en toetsing van het veiligheidsplan voor de Floriade. Dit vanwege de uitzonderlijke kenmerken van het evenement zoals de duur, de vele internationale bezoekers, bezoek van hoogwaardigheidsbekleders en mogelijke extra (avond)evenementen.
Wat hadden we gepland (begroting)
De gemeente heeft een belangrijke verantwoordelijkheid als het gaat om de veiligheid van haar inwoners. Ook op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing. De 6 gemeenten in de regio Flevoland hebben een gemeenschappelijke regeling “Veiligheidsregio Flevoland”. Hiermee zijn de gemeenten gezamenlijk opdrachtgever voor deze veiligheidsregio. Daarnaast zijn we partner als het gaat om brandpreventie advies, het uitvoeren van de gemeentelijke taken bij een ramp of crisis en eigenaar van de brandweerkazernes.
In 2020 heeft de bestrijding van het coronavirus veel van de veiligheidsregio en de gemeente Almere gevraagd. De onzekerheid van het verdere verloop van de crisis maakt het lastig om te voorspellen hoe lang en hoeveel dit nog van ons zal vragen in 2021.
Tegelijkertijd staat de ontwikkeling van de Veiligheidsregio Flevoland niet stil. De aanbevelingen uit de kwaliteitsmeting en benchmark worden verder geïmplementeerd. Dit om de paraatheid en slagkracht binnen de veiligheidsregio in de toekomst te garanderen. Hiervoor wordt geïnvesteerd in paraatheid en slagkracht. Worden nieuwe eisen op het gebied van vakbekwaamheid en arbeidshygiëne doorgevoerd. We moeten ons aanpassen aan een groter verloop onder vrijwilligers en investeren in nodige ICT-systemen.
Naast het op orde brengen van de eigen veiligheidsregio wordt de samenwerking met de veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek en de GGD organisaties in 2021 verder uitgewerkt. Zo wordt het gezamenlijke regionale beleidsplan 2021-2024 opgeleverd.
In aanloop naar de Floriade in 2022 wordt door de Floriade BV in 2021 een veiligheidsplan gemaakt. Het veiligheidsplan maakt een belangrijk onderdeel uit van (aanvraag voor) de evenementenvergunning. De Floriade is een bijzonder evenement dat vraagt om een goede voorbereiding en afstemming met alle partners. Zo waarborgen we om veiligheid van de vele internationale bezoekers, bezoek van hoogwaardigheidsbekleders en de extra (avond)evenementen. Met Floriade BV en hulpdiensten wordt voorafgaand aan en tijdens de Floriade samengewerkt en afgestemd. Als gemeente toetsen wij het veiligheidsplan bij de vergunningverlening. De toetsing wordt ook gebaseerd op advies vanuit de hulpdiensten.