De uitvoering van het programma “verbetering informatiebeheer en archivering” ligt op schema. De papieren achterstanden zijn ingelopen. De gemeente-brede voorlichting en opleidingen rondom digitaal werken zijn gestart. We verwachten in 2022 klaar te zijn met dit programma. Hiermee hebben we ervoor gezorgd dat het informatiebeheer binnen de organisatie goed is opgepakt en daarmee het ook goed geborgd is.
Daarnaast zijn de IT-audits die in 2021 zijn uitgevoerd en gericht zijn op informatieveiligheid goed afgerond. In 2017 zijn we gestart met de landelijke Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA). Dit hebben we in de jaren 2018 tot en met 2021 verder uitgebreid. ENSIA geeft normen op het gebied van informatieveiligheid, persoonsgegevens, paspoortwet, DigiD, gebouwenregistraties en registraties van werk en inkomen. Het college verklaart dat bij de gemeente Almere op 31 december 2021 de beheersingsmaatregelen (in opzet en bestaan) voldoen aan de normen voor DigiD. Het college verklaart dat voor Suwinet niet aan alle normen wordt voldaan. Hiervoor is een verbeterplan opgesteld om ervoor te zorgen dat op korte termijn aan de norm wordt voldaan. Deze actie is belegd en deze wordt gemonitord. Hierdoor kunnen wij de dienstverlening aan de burger op het gebied van de digitale dienstverlening voortzetten. Ook de wettelijke taken op het gebied van uitkeringen, werk en integratie kan de gemeente Almere digitaal blijven uitvoeren.