De arbeidsmarkt is krap. Dit betekent dat er weinig geschikt personeel is. Toch lukt het ons om vacatures ingevuld te krijgen. Wij passen onze manier van personeel werven zoveel mogelijk aan op het type functie. Dit doen we bijvoorbeeld door laagdrempelig kennis te maken met kandidaten. Op die manier kunnen kandidaten ook alvast kennis maken met ons en de organisatie. Deze manier van laagdrempelig werven, werkt goed. Wij werken de laatste jaren zo min mogelijk met grote selectiecommissies.
Tot slot kijken we nu vaker of kandidaten ook beschikken over vaardigheden die voor de toekomst belangrijk zijn. Op deze manier werken we aan het toekomstbestendig maken van de organisatie. Werkervaring met het werken in andere overheidsorganisatie vinden we minder van belang.
Er zijn maatregelen genomen om de werkdruk te verlagen. Wij informeren medewerkers en hun leidinggevenden bijvoorbeeld over wat je er zelf aan kan doen. Ook bieden wij cursussen aan over diverse onderwerpen, die invloed hebben op werkdruk. Tot slot geven wij medewerkers meer ruimte om zelf te bepalen hoe en waar zij hun werk uitvoeren.
De samenwerking tussen afdelingen blijft een aandachtspunt. Daarom besteden we hier in onze opleidingen extra aandacht aan. Uit opleidingsevaluaties blijkt dat dit helpt. Medewerkers van verschillende afdelingen leren elkaar beter kennen. We blijven hier aandacht voor houden.
We willen dat iedereen in Almere dezelfde kansen heeft om mee te doen. Hierbij helpt het ook als onze eigen medewerkers het belang daarvan inzien. Om deze bewustwording op de werkvloer te vergroten hebben wij in 2021 bijeenkomsten georganiseerd over onderwerpen zoals discriminatie, etniciteit, gender en werken met een lichamelijke beperking.
De resultaten van het medewerker onderzoek uit 2021 zijn positief: medewerkers geven aan dat zij binnen de organisatie een cultuur van gelijke kansen ervaren. Medewerkers weten bij wie ze terecht kunnen bij vragen hierover, zoals de werkgroep “Diversiteit werkt”.
In onze vacatureteksten benadrukken wij dat we iedereen gelijke kansen bieden om bij de gemeente Almere in dienst te treden. Het aandeel vrouwen in de leidinggevende top neemt toe.
Voor werkzoekenden met een arbeidsbeperking worden zogenoemde garantiebanen gecreëerd. Door invoering van een centrale budgettering wordt de realisatie van nieuwe garantiebanen verder aangejaagd.