Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV)
03 | Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) |
---|---|
Vestigingsplaats | Lelystad |
Programma | Ruimte en wonen |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke Regeling |
Website | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente |
De wethouder Financiën, Wonen, Mobiliteit, Sport en Dienstverlening is afgevaardigde in het algemeen bestuur van de OFGV namens de gemeente Almere.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties |
---|
Het laatst vastgestelde stempercentage van de gemeente Almere in het algemeen bestuur is gebaseerd op de jaarrekening 2020 en bedraagt voor 2021 7,56%. Dit percentage geldt ook voor de vaststelling van de begroting 2022 van de OFGV. Het stempercentage in 2022 wordt begin 2022 vastgesteld op grond van de jaarrekening 2021. Op grond van de begroting 2021 zou dat op bijna 12% uitkomen. De Almeerse jaarbijdrage aan de OFGV voor 2022 bedraagt circa € 1,7 miljoen. Buiten de jaarlijkse opdracht voert de OFGV ook meerwerk opdrachten uit.. Deze meerwerkopdrachten worden afzonderlijk afgestemd en de OFGV geeft hiervoor offertes af. De gemeente Almere heeft geen inleg gedaan in de vorm van aandelen of verstrekking van leningen. De gemeente Almere heeft geen garantie verstrekt aan de OFGV.
Openbaar belang |
---|
Het gaat hier om wettelijke taken van de gemeente. De gemeente is verplicht om de uitvoering daarvan over te dragen aan de OFGV. De verplichting tot regionale samenwerking heeft als doel om de kwaliteit en professionaliteit van de vergunningverlening, het toezicht, de handhaving en de samenwerking binnen het omgevingsrecht op een hoger peil te brengen. Burgers vragen dit vanuit de behoefte van veiligheid. Bedrijven verlangen dit vanuit de urgentie van onderlinge gelijke behandeling: duidelijke vergunningen, professioneel toezicht en transparante handhaving.
Financiële positie |
---|
bedragen x € 1 miljoen
realisatie | begroting | |||
begin 2021 | eind 2021* | begin 2021 | eind 2021 | |
eigen vermogen | 1,3 | ntb | 0,6 | 0,9 |
vreemd vermogen | 4,9 | ntb | 4,9 | 4,9 |
resultaat jaarrekening | 0,6 | ntb | 0 | 0 |
jaarlijkse bijdrage | nvt | 1,6 | 1,4 | 1,6 |
*Op het moment van schrijven is de concept-jaarrekening nog niet beschikbaar. Onze jaarlijkse bijdrage is vastgesteld op € 1,6 miljoen. | ||||
Risico's en risicobeheersing | ||||
Het risicomanagement van de OFGV is vastgelegd in de geactualiseerde Nota Weerstandsvermogen en Risicomanagement van de OFGV. Daarin is ook een norm opgenomen voor het benodigde weerstandsvermogen. | ||||
ENDVBEND |
Gebiedsontwikkeling Oosterwold
04 | Gebiedsontwikkeling Oosterwold |
---|---|
Vestigingsplaats | Almere |
Programma | Ruimte en wonen |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke Regeling |
Website | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente |
De portefeuillehouder Ruimtelijke & Economische ontwikkeling, Onderwijs & Arbeidsmarkt van centrumgemeente Almere is voorzitter van het Bestuurlijk Overleg Oosterwold.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties |
---|
De gemeente Almere heeft in totaal € 0,6 miljoen (waarvan de helft vanuit het Fonds Verstedelijking Almere) voorgefinancierd, waarvan nu nog € 0,15 miljoen resteert. Almere neemt samen met de gemeente Zeewolde deel in de gemeenschappelijke regeling Gebiedsontwikkeling Oosterwold. Naast de voorfinanciering vinden er geen dotaties door de gemeente Almere plaats. Indien de voorziening kostenverhaal Oosterwold onverhoopt negatief wordt, dan zullen de deelnemende partijen financieel moeten bijspringen.
Openbaar belang |
---|
Oosterwold komt tot stand in een samenwerking met het Rijk (Rijksvastgoedbedrijf; RVB) en de gemeente Zeewolde. Om de ontwikkelstrategie uit te kunnen voeren is een gemeenschappelijke uitvoeringsorganisatie in het leven geroepen door middel van het oprichten van een gemeenschappelijke regeling in de vorm van een centrumgemeenteconstructie: de Gemeenschappelijke Regeling Gebiedsontwikkeling Oosterwold (GRGO). De gebiedsregisseur is de leidinggevende van deze uitvoeringsorganisatie. De portefeuillehouders Ruimtelijke Ordening van de gemeenten Almere en Zeewolde vormen het Intergemeentelijk Overleg. Dit overleg heeft een coördinerende, afstemmende en besluit voorbereidende functie ten aanzien van de uitvoering van de regeling. Naast de gemeenten kunnen het RVB, de provincie Flevoland en het Waterschap Zuiderzeeland worden uitgenodigd voor dit overleg. Alsdan hebben zij een adviserende functie zonder stemrecht. Het intergemeentelijk overleg aangevuld met RVB, de provincie Flevoland en het Waterschap Zuiderzeeland wordt het Bestuurlijk Overleg Oosterwold genoemd. De gemeente Almere fungeert hierbij als centrumgemeente en voert de administratie.
Financiële positie |
---|
bedragen x € 1 miljoen
realisatie | begroting | |||
begin 2021 | eind 2021 | begin 2021 | eind 2021 | |
eigen vermogen | 0 | 0 | 0 | 0 |
vreemd vermogen | 16.7 | 16.6 | 16,7 | 12,0 |
resultaat jaarrekening | 0 | 0 | 0 | 0 |
jaarlijkse bijdrage | 0 | 0 | 0 | 0 |
Risico's en risicobeheersing | ||||
Indien de kavelverkoop (het afsluiten van anterieure overeenkomsten door initiatiefnemers) stagneert bestaat de kans dat de uitgaven de inkomsten overstijgen. Aangezien de baten voor de kosten uit gaan, kan er adequaat gestuurd worden op de uitgaven en zijn zodoende de financiële risico’s beter beheersbaar. Indien blijkt dat bij de afronding van het project meer exploitatiebijdragen ontvangen zijn dan dat er aan kostenverhaal is uitgegeven dan is er sprake van een terugbetalingsverplichting. Door middel van tussentijdse rapportages wordt de financiële stand van zaken bewaakt. Ook wordt hierbij meerjarig de stand van de voorziening op basis van prognoses in de gaten gehouden. De rapportages worden met de gebiedsmanager besproken. Daarnaast wordt twee keer per jaar de financiële stand van zaken besproken in het Bestuurlijk Overleg Oosterwold. De gemeente Almere fungeert als centrumgemeente. Rapportage over Oosterwold vindt plaats in bijlage Kostenverhaal Oosterwold. | ||||
ENDVBEND |
IbbA Lieven de Key
08 | IbbA Lieven de Key |
---|---|
Vestigingsplaats | Almere |
Programma | Ruimte en wonen |
Rechtsvorm | Vennootschap onder Firma |
Website | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente |
Om kennis te borgen en onnodige kosten te voorkomen, bestaat de directie van de vof IbbA Lieven de Key uit een ambtelijk vertegenwoordiger van Almere en een directielid van Lieven de Key.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties |
---|
De gemeente Almere draagt voor de eerste 380 kavels IbbA start/basis 50% van het financieel risico. Voor de start/basis kavels boven de 380 en voor de kaveltypes plus, extra, vrijstaand draagt Almere het gehele financiële risico. Het directe financieel gemeentelijk belang is voor de IbbA start-financieringen 1.0 afgedekt door een naar de vof gestorte risicovoorziening van € 4.250 per kavel, ten laste van de betreffende grondexploitatie. Voor de IbbA plus is ten behoeve van het risico een bedrag van € 6.000 per kavel gestort naar de vof vanuit de reserve IbbA plus. Naast het financieringsrisico draagt de gemeente voor 50% risico in de eventuele tekorten die kunnen ontstaan op de bedrijfsvoering van de vof IbbA Lieven de Key. Voor de IbbA plus 2.0 regeling is per kavel € 2.000 als 50% risicobijdrage gestort naar de vof. De Key heeft aangegeven dat geen nieuwe IbbA-verplichtingen kunnen worden aangegaan. De 380 woningen grens is bereikt, Almere draagt nu voor 100% het risico. De Almeerse afdracht aan de vof bedraagt nu € 4.000 per kavel.
Openbaar belang |
---|
Stimuleren van particulier opdrachtgeverschap voor starters met een inkomensgroep tot het niveau van beneden tot net boven modaal inkomen (circa € 27.000 tot €40.000).
Financiële positie |
---|
bedragen x € 1 miljoen
realisatie | begroting | |||
begin 2021 | eind 2021* | begin 2021** | eind 2021** | |
eigen vermogen | nvt | 7,4 | ||
vreemd vermogen | nvt | 11,6 | ||
resultaat jaarrekening | nvt | 0,7 | ||
jaarlijkse bijdrage | nvt | nvt | ||
*Cijfers zijn gebaseerd op de concept-jaarrekening van 2020. De definitieve cijfers zijn nog niet beschikbaar.**Het is voor de vof geen wettelijke plicht om een begroting te maken. De jaarrekeningen van de VOF Lieve de Key worden vanaf 2015 opnieuw opgesteld rekeningen houdend met de waardeontwikkeling van de portefeuille. De jaarrekeningen 2017 t/m 2020 worden in 2022 opgesteld en aangeboden voor de accountantscontrole. | ||||
Risico's en risicobeheersing | ||||
Financiële risico’s zijn afgedekt middels voorzieningen binnen de vof en op de balans van de gemeente. Jaarlijks wordt bij de jaarrekening een risicoscan gemaakt van de waardeontwikkeling van het vastgoed op basis van taxaties bij de verkoop van tranches versus de ontwikkeling van de schuldpositie. | ||||
ENDVBEND |
IbbA Ymere
09 | IbbA Ymere |
---|---|
Vestigingsplaats | Almere |
Programma | Ruimte en wonen |
Rechtsvorm | Vennootschap onder Firma |
Website | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente |
Om kennis te borgen en onnodige kosten te voorkomen is besloten om een ambtelijk vertegenwoordiger van Almere aan te wijzen als gevolmachtigd directeur in de vof IbbA. Deze aanwijzing is verbreed tot de vof IbbA Ymere voor de benodigde acties zoals het aangaan van een samenwerkingsovereenkomst met Ymere.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties |
---|
De gemeente Almere en Ymere dragen beide het risico van de IbbA start-financieringen in Nobelhorst. Binnen de grondexploitatie Hout/Noord is bij start IBBA een bedrag van € 7.500 per kavel gereserveerd voor maximaal 150 kavels ten behoeve van de gezamenlijke storting in de vof IbbA Ymere. Op basis van de fasering van uitgiften zullen stortingen ten laste van de grondexploitatie gebracht. Bij een lagere risicodekking per kavel wordt het verschil in een afzonderlijke voorziening bij de gemeente ondergebracht. Bij een hogere risicodekking per kavel dan de afgesproken € 7.500 per kavel zullen beide partijen voor 50% bijdragen aan dit verschil. Op dit moment is het risicoprofiel € 4.000 per kavel, wat betekent dat gemeente Almere € 4.000 per kavel direct in de vof heeft gestort en € 3.500 per kavel in de voorziening heeft achtergehouden. Deze laatste voorziening is bij jaarrekening 2019, uitgaande van de risicoanalyse, vrijgevallen.
Openbaar belang |
---|
Het stimuleren van het particulier opdrachtgeverschap (PO) voor starters met een inkomensgroep tot het niveau van beneden tot net boven modaal inkomen (circa € 27.000 tot € 40.000).
Financiële positie |
---|
bedragen x € 1 miljoen
realisatie | begroting | |||
begin 2021 | eind 2021* | begin 2021** | eind 2021** | |
eigen vermogen | 0,2 | |||
vreemd vermogen | 1,7 | |||
resultaat jaarrekening | 0,0 | |||
jaarlijkse bijdrage | nvt | |||
*De cijfers zijn gebaseerd op de concept-jaarrekening 2020. De definitieve cijfers zijn nog niet beschikbaar.**Het is voor de vof geen wettelijke verplichting om een begroting op te stellen.**Het is voor de vof geen wettelijke verplichting om een begroting op te stellen. | ||||
Risico's en risicobeheersing | ||||
Periodiek wordt bij de jaarrekening een risicoanalyse gemaakt van de uitwerking van de schuldpositie en de aflossingssituatie en mogelijkheden van leningen aan de deelnemers. De accountant van de vof toetst onder meer deze gegevens inclusief de risicoanalyse bij de controle op de jaarrekening van de vof IbbA Ymere. | ||||
ENDVBEND |