Het voornaamste doel van de Participatiewet is om zoveel mogelijk mensen die kunnen werken naar werk toe te leiden door hen te helpen bij het vinden van werk of door het regelen van een aantal randvoorwaarden zoals kinderopvang of reiskosten. Voor wie meer ondersteuning nodig heeft kunnen activiteiten en voorzieningen ingezet worden zoals opleiding, vormen van praktijkleren of een werkervaringsperiode. Ook kan het zijn dat een persoon ondersteuning nodig heeft wanneer er al werk gevonden is. Begeleiding wordt dan geboden in de vorm van job coaching. Wanneer het vinden van een betaalde baan (bijna) een onmogelijkheid is, wordt ondersteuning geboden bij het vinden van een zinvolle dag invulling. We doen dit omdat we geloven dat in Almere iedereen naar zijn of haar mogelijkheden een bijdrage kan leveren aan de stad. De gemeente biedt deze ondersteuning en begeleiding aan mensen met een bijstandsuitkering maar ook aan mensen met een arbeidsbeperking. In totaal werkt er bij de gemeente 83 fte aan het bieden van ondersteuning en begeleiding van mensen bij het zetten van hun stappen in de richting van werk of maatschappelijke participatie. 72 fte werkt in vaste dienst en daarnaast is er een kleine flexibele schil van ongeveer 11 fte. Deze flexibele schil wordt ingezet afhankelijk van de arbeidsmarktsituatie en de omvang en de aard van de begeleiding die nodig is. Het aantal medewerkers omvat zowel de klantmanagers als de medewerkers die ondersteunend aan de processen bezig zijn. Binnen re-integratie onderscheiden we de onderstaande activiteiten gericht op:
Voor de ondersteunende taken wordt 10 fte ingezet:
|
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
personeel | 6,3 | 0,1 | 5,3 | 0,1 | 1,1 |
inhuur | 0,9 | 1,5 | -0,6 | ||
inkoop | 0,2 | -0,2 | |||
subsidieontvangst | 0,0 | 0,0 | |||
totaal | 7,2 | 0,1 | 6,9 | 0,1 | 0,3 |
Er is voor € 0,3 miljoen minder personeel ingezet op reguliere re-integratie activiteiten. Dit heeft twee oorzaken:
- Er is veel tijd geïnvesteerd in het uitwerken van de coronasteunpakketten zoals baangericht. Hierdoor was er minder capaciteit voor de reguliere taken
- Er is bijgestuurd op de personeelskosten op dit onderdeel omdat de personeelskosten voor de inkomensregelingen hoger zijn dan begroot. De oorzaken van deze meerkosten zitten vooral in de bedrijfsvoering. Te denken valt aan een hoog ziekteverzuim en ICT problemen.