Met dit bedrag werken we aan het mooier maken van het station. We willen het hele stationsgebied een moderne uitstraling geven met voorzieningen die daarbij horen. Dit doen we samen met de provincie Flevoland, ProRail en NS. Ook willen we ervoor zorgen dat mensen hun fiets makkelijk en veilig kunnen parkeren. Daarnaast willen we de splitsing tussen de noord- en zuidzijde van het centrum opheffen. De kosten van dit project betalen we uit de reserve Fonds Verstedelijking Almere. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
inhuur | 0,2 | 0,2 | 0,0 | ||
subsidie | 8,8 | -8,8 | |||
inkoop | 10,8 | 0,1 | 10,7 | ||
doorbelasting | 0,0 | 0,0 | |||
toegerekende rente | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
bestemde reserve | 5,9 | 16,9 | 2,6 | 11,8 | -1,8 |
totaal | 16,9 | 16,9 | 11,8 | 11,8 | 0,0 |
De aanpak van het Station en stationsomgeving heeft vertraging opgelopen. Hierdoor hebben € 5,1 miljoen minder uitgegeven, wat doorschuift naar 2022. De vertraging wordt veroorzaakt door:
- De integrale aanpak maakt het project complex. We werken aan verschillende projecten tegelijkertijd in een klein stedelijk centrumgebied. Een tegenvaller in het ene project veroorzaakt onmiddellijk een effect in het naastgelegen project. Ondertussen moeten we ervoor zorgen dat het station en het gebied eromheen blijft functioneren.
- De coronacrisis had stevige impact op de werkzaamheden. Zo hebben we te maken gehad met personele uitval, problemen met leveringen van bouwmaterialen en noodzakelijke coronamaatregelen.
- Daarnaast is gebleken dat het Definitief Ontwerp enkele fouten bevatte. Hierdoor hebben we het ontwerp moeten aanpassen. Er zijn substantiële ontwerpwijzigingen doorgevoerd voor de vloer en gevelpartij van de oostelijke stalling.
Een verdere toelichting op dit project wordt gegeven in de paragraaf Fonds Verstedelijking Almere .