Bestuur, inwoners en economie

Burgerzaken

Met dit bedrag betalen we de activiteiten van de afdeling Burgerzaken.

Het grootste deel besteden we aan personeel voor het verstrekken van documenten
We betalen de kosten van 29 fte die aan de Burgerzakenbalie in het stadhuis werken. Zij geven onder andere reisdocumenten, rijbewijzen en Verklaringen Omtrent het Gedrag (VOG) uit. Ook voltrekken zij huwelijken en houden zij ceremonies als mensen de Nederlandse nationaliteit krijgen (naturalisatieceremonie).

Daarnaast maken wij personeelskosten voor onze andere wettelijke taken
Het gaat om ongeveer 31 fte met verschillende werkzaamheden.

  • We houden de Basisregistratie Personen (BRP) bij. In dit systeem staan de persoonsgegevens van inwoners van Nederland en van personen die Nederland hebben verlaten. Wij ontvangen aanvragen en meldingen voor bijvoorbeeld adreswijzigingen bij verhuizing en geboorte- en overlijdensmeldingen. Naast dat wij dit gebruiken zijn er ook andere organisaties die de gegevens in de BRP gebruiken, zoals pensioenfondsen, advocaten en notarissen. Als zij een uittreksel opvragen dan ontvangen wij geld daarvoor.
  • Ook kunnen mensen onder voorwaarden de Nederlandse nationaliteit bij ons aanvragen. Dit noemen wij naturalisatie. Wij toetsen tegen betaling of een burger in aanmerking komt voor naturalisatie.
  • Daarnaast behandelen wij briefadresaanvragen en doen wij adresonderzoeken. Bij briefadresaanvragen kunnen wij iemand inschrijven op een briefadres als diegene niet beschikt over een woonadres. Wij doen adresonderzoeken als wij informatie ontvangen dat gegevens in de BRP niet kloppen.

Verder werkt nog 6 fte aan het bewaken van de kwaliteit van onze dienstverlening, beleid maken en zorgen dat onze archivering, informatiemanagement en de privacy van de burger op orde is.  

We maken ook ondersteunende kosten
Het gaat dan om juridische ondersteuning op het gebied van de Burgerzakenproducten. En om het beheer en onderhoud van de softwareapplicaties die de medewerkers van Burgerzaken voor hun werk nodig hebben.

Inwoners van Almere betalen leges voor het aanvragen van belangrijke persoonlijke documenten
Dit zijn voor ons inkomsten. Het gaat om documenten zoals paspoorten en rijbewijzen, maar ook geboorte- en overlijdensakten, huwelijks- en echtscheidingsakten en bewijs van inschrijving in Almere.

Wij betalen geld aan het Rijk (subsidie) als we documenten uitgeven
We zijn verplicht om voor sommige documenten bij te dragen in de materiaalkosten die het Rijk maakt en om de kwaliteit van de documenten te garanderen.

bedragen x € 1 miljoen

omschrijving

begroot lasten

begroot baten

realisatie lasten

realisatie baten

resultaat

personeel

4,5

4,4

0,1

inhuur

0,5

0,9

-0,4

subsidie

0,8

1,4

-0,6

inkoop

0,6

0,7

0,0

belasting

2,3

3,2

0,9

afschrijving

0,3

0,3

0,0

totaal

6,7

2,3

7,8

3,2

-0,1

We hebben € 1,0 miljoen hogere lasten en € 0,9 miljoen hogere inkomsten dan begroot. Dit komt doordat er vanaf de zomer in 2022 een forse toename is geweest in het aanvragen van reisdocumenten en naturalisatieverzoeken. Hier staan inkomsten (burgerleges) tegenover. De lasten zijn hoger omdat we bijvoorbeeld per paspoort ook een bedrag moeten afdragen aan het Rijk. Ook hebben we meer personeel moeten inzetten om alle verzoeken te kunnen behandelen.

In de 3e kwartaalrapportage hebben we de lasten en inkomsten al met ongeveer € 0,3 miljoen verhoogd. Achteraf zien we dat de aantallen hoger zijn uitgevallen dan toen verwacht. Per saldo resteert er nu een nadeel van € 0,1 miljoen. Dit komt voornamelijk doordat we extra hebben moeten inhuren.

Deze pagina is gebouwd op 06/19/2023 16:00:22 met de export van 11/18/2022 10:03:03